Wraz z wzrostem potrzeb naszych Klientów mogą być one rozbudowywane do dużych systemów gromadzących wszystkie informacje z stref czystych, takich jak: warunki mikroklimatyczne, parametry procesów wytwarzania i pakowania, serializacja.
W doborze i wdrażaniu konkretnych rozwiązań pomaga zespół doświadczonych inżynierów. Wszystkie oferowane rozwiązania tworzone są zgodnie z obowiązującymi normami i regulacjami prawnymi.
System FMS / RMS (ang. Facility Monitoring System / Room Monitoring System) jest jednym z krytycznych systemów w fabrykach i laboratoriach farmaceutycznych. Pozwala na ciągły nadzór nad wszystkim procesami mającymi miejsce w pomieszczeniu czystym, monitorowanie warunków mikroklimatycznych w pomieszczeniach produkcyjnych, magazynowych i laboratoryjnych oraz parametrów procesowych instalacji pomocniczych, takich jak media produkcyjne i wentylacja. Jego prawidłowe działanie jest konieczne ze względów prawnych, operacyjnych i jakościowych.
System spełnia wszystkie wytyczne dotyczące przepisów związanych z standardami GMP:
- pełna zgodność z GAMP5;
- zgodność z 21 CFR Part 11.
System FMS / RMS prowadzi ciągłą akwizycję monitorowanych danych, które są następnie wykorzystywane do wizualizowania oraz alarmowania w przypadku wystąpienia sytuacji niestandardowych.
Dane archiwalne udostępniane są użytkownikom w postaci raportów, generowanych według zadanych parametrów (okres, wybór zmiennych, wybór obszaru).
Przykładowy system FMS pozwala na monitoring:
- ciśnień i różnic ciśnień pomiędzy pomieszczeniami,
- temperatur,
- wilgotności,
- liczby cząstek w powietrzu,
- prędkości przepływu powietrza,
- oraz innych parametrów wyspecyfikowanych przez Klientów.
Ponadto, dzięki modułowości oprogramowania z systemem FMS mogą być integrowane specyficzne urządzenia wykorzystywane przez Klientów w procesach wytwarzania takie jak: komory kriogeniczne, zamrażarki, cieplarki, inkubatory itp.
Do głównych KORZYŚCI wynikających z wdrożenia systemu FMS / RMS zalicza się:
- zwiększenie jakości produktów leczniczych dzięki automatyzacji zapewniającej większą częstotliwość i powtarzalność pomiarów mikroklimatycznych,
- redukcję kosztów pracy poprzez zmniejszenie liczby operacji manualnych potrzebnych do pomiaru warunków klimatycznych,
- redukcję strat dzięki natychmiastowej informacji o niekorzystnych zmianach warunków wytwarzania,
- zwiększenie dostępu do bieżących informacji operacyjnych operatorów, kierowników i wsparcia technicznego dzięki wizualizacji na stanowiskach pracy istotnych parametrów procesów wytwarzania,
- zapewnienie integralności i bezpieczeństwa danych zbieranych w trakcie produkcji,
- możliwość integracji systemu RMS z innymi systemami produkcyjnymi i informatycznymi takimi jak ERP, MES, LIMS czy systemami prowadzącymi produkcję.
Opis/schemat rozbudowanego systemu RMS
Oferowany system działa w architekturze klient-serwer pozwalającej na wydzielenie niezależnych, działających równolegle procesów zbierania i archiwizacji danych, analizy danych, generowania alarmów oraz wizualizowania i raportowania.
Oprogramowanie działa na bazie pakietu aplikacji Wonderware, zaś sprzęt kontrolno-pomiarowy dobierany jest z ogólnodostępnych, handlowych komponentów z uwzględnieniem standardów Klienta.
Wdrażane systemy mają strukturę warstwową.
Najniższą (pierwszą) warstwę stanowią systemy oczujnikowania obiektowego, w tym czujniki ciśnienia, temperatury, wilgotności, różnicy ciśnień, przepływów i liczniki cząstek podłączone do sterowników PLC: Ilustracja 1: (1), (2), (3).
Systemy warstwy pierwszej odpytywane są z określoną częstotliwością przez oprogramowanie komunikacyjne, a uzyskane dane obrabiane przez silniki aplikacyjne oprogramowania Wonderware Application Server: Ilustracja 1: (4), które stanowią drugą warstwę systemu.
Implementacja redundantnych (nadmiarowych) serwerów komunikacyjnych i aplikacyjnych Wonderware zapewnia wysoką dostępność i odporność na awarię pojedynczych elementów systemu.
Trzecią warstwę stanowią aplikacje do archiwizowania, wizualizowania i raportowania danych.
System archiwizacji danych opiera się na oprogramowaniu Wonderware Historian.
Ze względu na wysoką krytyczność gromadzonych danych (zarówno dla procesów produkcyjnych fabryki, jak i procesów biznesowych firmy) do procesu archiwizacji danych implementowana jest redundancja: Ilustracja 1: (6). Pozwala to na znaczne podniesienie bezpieczeństwa archiwizowanych danych.
Wizualizacja danych realizowana jest poprzez oprogramowania SCADA Wonderware InTouch for System Platform na stacjach operatorskich: Ilustracja 1: (5). Zgodność z najnowszymi normami dla interfejsów człowiek-maszyna zapewnia wysoką świadomość sytuacyjną użytkowników wizualizacji.
Raporty generowane z danych gromadzonych na serwerach Historian są udostępniane w środowisku WWW lokalnej sieci ethernetowej: Ilustracja 1: (7).
Czwartą warstwą systemu stanowi sieć firmowa wraz z działającymi w niej aplikacjami biznesowymi klasy ERP/MES. Podłączenie systemu RMS do sieci firmowej (Ilustracja 1: (8)) pozwala na udostępnienie pracownikom biurowym zgromadzonych danych w postaci wizualizacji, trendów i raportów: Ilustracja 1: (9), (10).